Selasa, 12 April 2011

ROJAK 1 ~

Bismillah.Assalamualaikum.Kaifahalukum ?? Bikahair au lak ? Kaifa imanukum ? Semoga sihat2 selalu.Alhamdulilah, akhirnye dapat juga diri ini menulis post terbaru sepanjang diri ini senyap.Hoho.Masih adakah pembaca2 ku yang setia ?? Atau semua dah lari sebab saya da lama tak menulis.:p..

Ana asifah jiddan.Sepanjang menghilangkan diri , diri ini sangat sibuk dengan study + aktiviti2 yang berkaitan dengan pelajar sekolah.Maklumla nama pun pelajar jadi ini lah saat yang berharga untuk kita ambil peluang sepuasnya.

Ha..Mesti semua pelik apasal tajuk entri ni name ROJAK ?? Haha..Sebenarnya diri ini sangat , sangat , sangat ( kata berganda y menunjukkan memang sangat banyak :P ) banyak ingin berkongsi cerita dengan antum , antunna semua. Tapi untuk entri yang ini biarlah diri ini menulis apa yang mampu tertulis.

Diri ini ingin berkongsi dengan anda semua.Tetapi sebelum tu , saya nak tanya , kita ni siapa sebenarnya ? Pernah tak soalan ni kite pikir..

Kita Siapa ? Jika kita ini hanya hamba ( kalau mengikut sejarah hamba ni golongan yang amat hina ) kenapa kita mampu lagi berjalan dengan sombong , berlagak , bongkak di atas bumi Nya ? Pernah tak kite fikir Allah redha ke atas apa yang kita lakukan selama kita di pinjamkan di dunia ini?Pernah tak kita fikir rakan2 ?? Kalau belum pernah marilah kita ambil masa hanya tak sampai 3 minit pun untuk kite bermuhasabah kembali apa yang kita lakukan selama kite hidup.Apa yang kita da buat untuk ISLAM . Jawapan itu biarlah kita yang jawab dengan sendiri.

Saya juga ingin berkongsi satu situasi yang membuat diri saya juga kawan2 yang mengalami tersedar dengan teguran Allah.

Satu hari sampai berita yang satu pasukan sekolah kemalangan.Diri ini rase macam Ya Allah biar betul.Padahal baru je jumpe dengan mereka2 semua.Main2.Tapi alhamdulilah , Allah masih sayangkan mereka dengan hanya sedikit pengajaran itu mampu mengubah segalanya.Daripada diri kita yang elok sempurna bertukar kepada satu yang cacat..Kadang2 tak semua manusia boleh terima apa yang terjadi tapi kita hanya mempu Redha dengan apa yang Allah berikan.Kerana sesuatu kejadian yakinlah pasti ada hikmahnya.Mungkin waktu itu Allah ingin menegur kita semua.Jadi esok paginya saya pun tanya lah dekat kawan saya yang terlibat :

Saya : Ape perasaan mase kerete langgar ? Mesti masa tu baru nak ingatkan , Ya Allah kalau la kereta ini terbalik,apa amalan yang akan aku bawa untuk berjumpa denganMu?

Kawan : Ha'ah . Masa tu memang baru ingat amalan apa yang akan kita bawa.

Kesimpulan :

Sahabat , tak kan lah bila dah sampai ajal kita baru nak fikir amalan apa yang kita bawa?Apa yang kita buat ? Tapi itulah hakikat semua manusia termasuk diri ini.Bila Allah timpakan sesuatu waktu itu baru kita ingat Allah.Sahabat , itulah diri kita.yang apabila Allah berikan nikmat kita lalai dan bila ujian datang mulalah dalam diri salahkan itu dan ini.Padahal itu semua silap siapa ? Tepuk dada tanya diri.

Ingat kita jangan jadi ISLAM yang hanya pada nama atau yang oran sekarang kata ISLAM pada ic.Ustaz saya kata kita mengucap 2 kalimah syahadah tapi kita tidak melakukan amalan yang Allah suruh.Dan itu bermakna kita ISLAM tetapi tidak beriman.seperi yang berlaku pada zaman sekarang.Nauzubillah.Moga kita dijauhkan.

Wallahualam.Itu sahaja perkongsian yang dapat dikongsi.Moga kita sama2 ambil manfaat.Segala yang baik dari Allah, yang salah silap insyaAllah akan saya perbaiki.InsyaAllah ROJAK 2 akan bersambung pada bulan depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan